I september for fem år siden kom vår første kolleksjon og vi åpnet vår første fysiske butikk på Voss.
Bilde fra opningen av vår første Flor-butikk i Stallgata sammen med 150 YA og Pakkenellik
12. september 2018. Klokken nærmet seg 12, og alt var klart til butikkåpning. Den gangen i Stallgata ved Torget på Voss, sammen med to andre bedrifter. Vi hadde kakene klare og ordføreren hadde meldt sin ankomst.
Telefonen ringer – det er Felleskjøpet. Noen dager før hadde vi sendt ut klær til 15 butikker og nå begynte meldingene å ramle inn sentralt - varene manglet strekkoder! Dagen etterpå skulle vi til Dyrsku'n og alt var pakket i bilen. Strekkoder, hva var det? Tilfeldigvis kom vår venn Bjørn innom butikken. Han visste godt hvordan man lager strekkoder, og sette opp 60 ulike A4-sider med klistremerker på. Vi satt gjennom natta og pakket strekkoder nok til hver av de 15 butikkene, og kjørte til Dyrsku'n tidlig neste morgen.
Flor rigger opp sin første stand på Dyrsku'n i 2018!
Disse dagene var starten på Flor, med kaos og utfordringer i kø. Men også med en svært god mottakelse – endelig kunne kvinner føle seg vel i arbeidet! Lite visste vi da at de neste fem årene skulle bli slik de første fem dagane var – høge topper og dype daler. Vi har de siste ukene fått nok en utfordring i fanget – våre nydelige bomullsbukser holder ikke våre kvalitetsmål, og kan dessverre ikke selges lengre. Takk til gode kunder som tar det med et smil, oppmuntrer og støtter oss. Det gjør hverdagen litt lettere for oss!
Gode kunder som gir tilbakemeldinger til oss betyr utrolig mye!
"Flor er fine og funksjonelle arbeidsklede til kvinner i landbruket og andre yrkesfag." Denne setningen har jeg sagt ca. 10 000 ganger, og som oftest får jeg anerkjennende nikk tilbake. Flor er klær, men vår merkevare handler også om likestilling. Norge er et av verdens mest likestilte land, likevel møter vi ofte kvinner som ikke har tilpassede klær i sin arbeidshverdag. I landbruket er det forsåvidt «enkelt», der bestemmer hver bonde selv. Det var her vi startet, fordi jeg selv er i denne næringen og kjente hvor buksen strammet. Etter hvert så vi at utfordringen er stor også i andre bransjer. Vi visste at den var stor i mannsdominerte yrke, men det overrasket oss mer hvordan situsasjonen er i mange kvinnedominerte yrke. At en ikke har krav på arbeidsklær i offentlige barnehager, mener jeg er en kvinnekamp. I teknisk etater, som også er offentlige instanser, jobber det stort sett menn. Der får de selvsagt dekket arbeidsklær som de trenger i jobben. Er dette tilfeldig?
En av våre første tegninger for å illustrere arbeidskvinner i Flor!
Likestillingskampen er aldri over, men jeg føler at mye har endret seg på de siste fem årene. Fra å få kommentarer som at «no skal kona til bonden sjå bra ut også?» i starten, er det nå langt mellom de som ikke umiddelbart er enige i at Flor har et godt konsept. Utfordringen vår er selvsagt å bli kjent nok, og å være den aktøren som kvinner i mange flere bransjer umiddelbart tenker på når de trenger nye arbeidsklær. Våren 2023 lanserte vi synlighets- og håndverksklær slik at sortimentet vårt stadig treffer flere yrkesgrupper.
Våre nye synlighetsklær for kvinner som kom våren 2023.
Fem år er lenge for en bedrift. Kun 25% av bedrifter som starter i Norge kommer seg til en femårsdag. Vi er stolte og ydmyke for å ha kommet hit. Vi har så mange støttespillere, både lokalt og i resten av landet – og til og med på Island. Det er stort å møte damer som sier at vi bidrar til å gjøre arbeidshverdagen deres bedre, det gjør det verdt å drive! Det er knallhardt å starte bedrift, og ingen dager er like. En skal være god på salg, lagersjauing, kundebehandling, fabrikker i utlandet, strekkoder og vasking av gulv. Heldigvis har vi med oss flinke, positive folk. Det er moro å få drive et selskap i utvikling, og det gav stor motivasjon med emisjonen i april/mai som resulterte i 447 nye eiere gjennom Folkeinvest.
Det har vært et privilegie å ha fått reist så mye som jeg har gjort dei siste årene. Til alle kriker og kroker i Norge har folk åpnet hjemmene sine for Flor og inkludert. De heier på oss, handler og kommer med idéer og innspill til nye produkt. Det har blitt mange kjennskap og vennskap av Flor, og det er utrulig hvor mange bra damer som finns i landet vårt. Sosiale medier har selvsagt spilt en avgjørende rolle for Flor, og vi vil gjerne ha så mange som mulig til å følge oss videre på veien. Vi har nemlig kommet for å bli, og vi gleder oss til mange flere bursdager.
Tusen takk til alle som har gjort at Flor er der vi er i dag. Takk til kunder, eiere og støttespillere, og takk til alle som heier på oss. Drømmen er at all verdens kvinner skal stå i Flor! Vi gir oss selv en klapp på skulderen og sier «Godt jobba».